Stradivarius Kemanların Sırrı Bulundu (mu?) …


Toplam Okunma: 23619 | En Son Okunma: 19.11.2024 - 13:58
Kategori: Araştırma Yazıları

 1644 yılında İtalya’da doğan Antonio Stradivari’nin imal ettiği kemanların yapımıyla ilgili spekülasyonlar ve araştırmalar hala devam ediyor. Bunlardan en sonuncusu Hollandalı bir doktor ve ABD’nin Arkansas eyaletinden bir keman yapımcısının Antonio Stradivari ve Giuseppe Guarneri del Gesu’nun yaptığı klasik Cremonese kemanlarının sırrını çözdüğü şeklinde basına yansıdı. Biz de Stradivarius kemanlarının sırları ile ilgili bir seçki yapmak istedik…

Antonio Stradivari 1737 yılında ölümüne dek 1100’e yakın sayıda çalgı üretti. 1700’lü ve 1800’lü yıllarda Cremona’daki keman üreticisi 3 büyük aileden biri Stradivari’ydi. Antonio Stradivari öldükten sonra oğulları babalarının mesleğini devam ettirdiler. Kendi imzasını taşıyan ilk kemanı 1666 yılında yapan Stradivari yalnızca keman değil gitar, viyola, viyolonsel, harp gibi çalgılar da yapıyordu. Bunların 512 tanesi keman olmak üzere 650’sinin günümüze dek korunduğu bilinmektedir.

Stradivarius Kemanların Tını Güzelliği ve Dayanıklılığının Nedenleri Üzerine Seçki:

Stradivari’nin keman yapımında kullandığı vernik hakkında değişik söylentiler var. Reçine, terebentin yağı ve etil alkolden birini kullanmış olma olasılığı yüksek. Bunlara başka bir madde ekleyip eklemediği bilinmiyor.

Teksas A & M Üniversitesi’nde görevli 66 yaşındaki biyokimyager olan ve kendisi de keman üreten Dr. Joseph Nagyvary, Stradivarius kemanlarının ününün Stradivari’nin sıradışı yeteneğinden değil, kemanın tahtaları için kullanılan maddelerin özelliklerinden kaynaklandığını; yıllar süren araştırmaları sonucu olarak bu maddelerin boraks içerdiğini bulduğunu, bu sihirde asıl nedenin boraks olduğunu belirtmiştir.

Stradivari’nin yaşadığı Bölgenin rutubetli olması nedeniyle gövde cilalanmasında ağacın kuruluk ve gevrekliğini sağlayan özel şeker bileşiklerinden imal edilmiş olan Kuartz kullanılmış ve belki de farkında olunmadan gövdenin kimyasal reaksiyonunun değiştiği öne sürülüyor.

Diğer bir sav da ünlü yapımcının keman yapacağı ağaçları özel mahzenlerde bir süre su içersinde beklettiği, böylece ağacın üstündeki minik deliklerin daha da açılmasının ve kullanılan kimyasal maddelerin ağacın içine daha iyi nüfuz etmesinin sağlandığı şeklinde.

Son Günlerdeki iki haberi aktarıyoruz:

Stradivarius Kemanların Sırrı Bulundu…

Hollandalı bir doktor ve ABD’nin Arkansas eyaletinden bir keman yapımcısı, yaklaşık 300 yıldır Antonio Stradivari ve Giuseppe Guarneri del Gesu’nun yaptığı klasik Cremonese kemanlarının sırrını çözdü.

İkili, 5 klasik keman ve 8 modern kemanı karşılaştırmak için, anfizem hastalarının akciğerlerinin yoğunluğunu ölçmekte kullanılan bilgisayarlı tomografi çekme yöntemini kullandı. Bu yöntemle milyonlarca dolarlık kemanlara zarar vermeden, bu kemanların yapıldığı ağacın yoğunluğu ölçtü.

Karşılaştırma sonucunda klasik ve modern kemanların ağacının arasında yoğunluk bakımından önemli bir fark bulunmadığını, ancak eski klasik kemanların ağacını oluşturan zerrecikler arasında daha az farklılık olduğunu, yani ağacın yoğunluğun hemen her yerinde eşite yakın bulunduğunu belirlediler.

Dr Berend Stoel ve Arkansas’daki keman yapımcısı Terry Borman, internette online yayınlanan “PLoz ONE” adlı dergide yarın yer alacak yazılarında, ağaç yoğunluğundaki farklılıklar titreşimleri ve dolayısıyla ses kalitesini etkilediği için, bu bulgunun Cremonese kemanlarının üstünlüğünü açıklayabileceği kaydedildi.
___________________________
http://www.ntvmsnbc.com/news/451861.asp

Stradivarius kemanı kimyasal harikası mı?

İtalyanların 18. yüzyıldaki ünlü keman yapımcıları Stradivarius ve Guarneri del Gesu’nun, enstrümanlarında kimyasal işlemden geçirdikleri akağaç kullandığı anlaşıldı. ABD’li uzmanların yürüttüğü çalışmada her iki enstrüman yapımcısının beş kemanının göğsünün iç kısmından alınan minik parçalar, kızılötesi spektroskopi ve nükleer MR (manyetik rezonans) tekniğiyle incelendi. Bu ağaç türlerinin bugünkü numuneleriyle kemanlar karşılaştırıldığında, iki kemancının da kimyasal işleme başvurduğu anlaşıldı. Aynı dönemde Paris ve Londra’da yapılan kemanlarda ise bu tür işlem yapılmamış olduğu belirlendi
_________________________________
 http://www.radikal.com.tr/haber.php?haberno=205943
_________________________________

Rusya, komünist rejim döneminde Avrupa’da satılan bütün Stradivarius kemanları almış.

Uzmanlar, bugün Rusya’da 15 civarında Stradivarius keman olduğunu ileri sürüyor.

Sovyet yönetimi, bu Stradivarius’ları ülkenin uluslararası ün ve ödüller kazanmış üstün başarılı keman virtüözlerine armağan ediyormuş.

Ancak sanatçılar, Stradivarius kemanlara yaşadıkları sürece sahip olabiliyorlarmış.

Sanatçı öldükten sonra kemanlar yine devlete geçiyormuş.

İşte Vladimir Spivakov bu ayrıcalıklı sanatçılardan biri.

Spivakov 1997 yılına kadar hocası Yury Yankelevich’in verdiği Francesco Gobberti yapımı bir kemanla çalıyormuş.

1997 yılında bugün çaldığı Stradivarius keman, kendisine yaşamı boyunca kullanması için armağan edilmiş.
_______________________________________
Tufan Türenç 7 Mart 2009 Hürriyet Gazetesi
http://hurarsiv.hurriyet.com.tr/goster/haber.aspx?id=11155166&yazarid=39&tarih=2009-03-07




Hoşgeldiniz