Türkiye’de Orta Yaş Grubunun Müzik İhtiyacı Üzerine… Ayhan Sarı
Toplam Okunma: 5329 | En Son Okunma: 20.11.2024 - 21:31
Müzik satıcıları 40 sonrası yaş grubunda popüler müzik albümü alım talebinin azalmasından yakınırlar… Bu nedenle de ürünlerini hep 40 yaş altı insan grubuna göre planlarlar. Oysa 21.yy gelişmişliğinin canlı müzik dünyasında 40 yaş üstü grubu önemli bir müzik tüketicisi potansi- yeli konumuna gelmiştir. Çünkü gerek sosyal, gerekse maddi olarak belli bir yeterliğe ulaşmış, geçmiş duygulanım anlarının yaşanımlarını anım- sıyarak veya o anki duygu durumunu kendiyle paylaştırabilecek sanat eserleri- ne, en fazla da müzik yapıtlarına ihtiyaç duymaktadırlar. Onlar internetten bedava müzik indirmeyi bilmeyen tek aktif insan grubudurlar!..
Türkiye’de Orta Yaş Grubunun Müzik İhtiyacı Nedir?.. Ayhan Sarı
Müzik sanatı güzel sanat dalları içinde yer / zaman / konum gözetmeksizin paylaşılıveren tek sanat dalıdır.
Müzik satıcıları 40 sonrası yaş grubunda popüler müzik albümü alım talebinin azalmasından yakınırlar… Bu nedenle de popüler müzik piyasası, ürünlerini hep 40 yaş altı insan grubuna göre planlar. Oysa 21.yy gelişmişliğinin canlı müzik dünyasında 40 yaş üstü grubu önemli bir müzik tüketicisi potansiyeli konumuna gelmiştir. Çünkü gerek sosyal, gerekse maddi olarak belli bir yeterliğe ulaşmış, geçmiş duygulanım anlarının yaşanımlarını anımsıyarak veya o anki duygu durumunu kendiyle paylaştırabilecek sanat eserlerine, en fazla da müzik yapıtlarına ihtiyaç duymaktadır. Onlar internetten bedava müzik indirmeyi bilmeyen tek aktif insan grubudurlar!..
Sözünü ettiğimiz insan kesiminin müzik ihtiyacı konusunda boşluklar bulunmaktadır.
Bu hedef kitlenin müzik ihtiyacını nostaljik müzik yapıtlarıyla karşıladığı düşünülse de günümüz teknolojik gelişmeleriyle birlikte gerçek durumun hiç de öyle olmadığı görülebilmektedir.
Nedir onların müzik ihtiyacı?…
Müzikolojik açıdan bir çözümlemeleri de yapılmamıştır…
Güncel müzik üretimi anlamında adeta yok sayılmış olan sözkonusu grubun maddi açıdan yeterliliği göz önüne alındığında duygulanım özelliklerine uygun yeni beste ve yapıtların üretimi, yeni bir popüler müzik pazarının doğmasını sağlayabilir.
Batıda bu tipte oluşan pazardan örnekler ilgili yaş grubunun geldiği felsefik durumu açısından veya doğrudan kopya şeklinde alınabilir gibi görünse de Türkiye kültürel yapısının artık kendine özgü “40 yaş sonrası müziği”ni oluşturması ihtiyacının doğmaya başladığı gözlenmektedir.
.
Üçüncü / dördüncü kuşak köyden kente göç dalgasını yaşadığımız günümüzde kendini artık maddi olarak geliştirmiş o birinci kuşak arasındakiler ve gerçek şehirli akranları(yaşdaşları) arasındaki kültürel fark, bir yönden daha da açığa çıkarken, hayat tecrübesi ve maddiyat açısından –kişisel özgünlükteki sanatsal isteğe ulaşabilme yetisi- aynı kalmaktadır.
İşte bu yaş grubunda ortaya çıkan geçmişe özlemler gerek maddi, gerekse manevi bakımdan had safhaya ulaşmakta, yaşam / iş mücadelesi sırasında geçmişteki o zaman yaşanımları ve -pas geçme mecburiyetinin anıklığı nedeniyle- bilinçaltına alınmış değerlerin, gün geçtikçe bilinç üstüne çıktığı gözlenmektedir.
Bunun en belirgin örneği Orson Welles’in başrolünü oynadığı “Yurttaş Kane” filminde çocukluğunda takılıp kaldığı “kar kızağı” imgeleminde anlatılmaktadır. Söz konusu kızağın yerini günümüzde bir fotoğraf makinesi, bir müzik çalar, hatta eski bir siyah beyaz televizyon vs. almıştır…
İşte bu ve benzeri duygular belli bir yaş grubunun içsel dünyasına tercüman olmayı beklemektedir.
Gerek duyulan talebi karşılıyacak ölçüde bir arzdan sözetmenin mümkün olmadığı görülmektedir.
Bu durum da sıkıntıda olan müzik üretim piyasasının yeterince toplumsallaşamadığının, sözkonusu işin tıpkı “kültürsüz müteahhit ve şekilsiz apartmanları” imajında olduğu gibi gerek şahsi eğitim, gerekse kendi toplumunun ihtiyacını karşılama açısından yeter hale gelememiş olmanın bir göstergesidir.
Zaten bütün problem de burada düğümleniyor…
Kendini tamamen gençliğin para harcama gücüne odaklamış müzik şirketlerinin en büyük parayı harcayabilecek güce sahip –üstelik hemen tümünün internetten müzik indirme yeteneği olmadığı bilinen- sözkonusu kitleyi; belki talebe cevap verememe korkusundan, belki de sözkonusu alanda çalışan bilinçli müzik üreticilerinin bulunmamasından kaynaklanan nedenlerle görmezden geldikleri gözlenmektedir.
Nedir? Kimdir bu 40 yaş sonrası grubun müzik ihtiyacının ayrıntıları, detayları?..
. . .
Sayın plakçı cd’ciler ve de -plakçı cd’cilerin ihtiyaç duyma bilincine ulaşıp(?..) yanlarında iş verdikleri- sayın müzikologlara sorabiliriz:
Araştıranımız / bilenimiz var mı?..